Pazartesi, Şubat 26, 2007

Ebebek.com ve Düşündürdükleri...

Geçen hafta Salı günü E-ticaret dersimizin konuğu bebek.com ve ebebek.com’un hem kurucusu hem de sahibi Halil Erdoğmuş Bey’di. Halil Bey bizlere e-ticaret’e nasıl başladığını, domain ismi alabilmek için hem maddi hem manevi ne kadar zorluk yaşadığını, şirketin kendisiyle birlikte 4 kişinin içinde çalıştığı ilk ofisinin sadece 12 metrekare büyüklükte olduğunu, ebebek.com’da alınan ilk siparişin verdiği o büyük heyecanı, ilk fiziki mekânı, bugün gelinen noktada ebebek.com’un artık 5000 metrekarelik bir fiziki alana sahip olduğunu büyük bir keyifle anlattı.
Bununla birlikte bu konuşmanın ardından benim kafama bazı sorular takılmıştı. Konuşmasında geçen “…En büyük hayalimiz 5 yıl sonra 5000 metrekare fiziki alana sahip olmaktır…” cümlesi aklımdaki soru işaretlerinin ortasında durmaktadır. Açıkçası click olarak yani internet üzerinden ticaret yapan bir firmanın brick olması yani fiziki bir mekâna da sahip olması hiç şüphesiz zorunlu bir gereksinimdir. Hem müşterilerin ebebek diye bir şirketin gerçekten varolduğunu gözleriyle görmesi buna inanması için, hem de sorunlarına gerçek bir muhatap bulabilmeleri açısından önemlidir fiziki mekân. Bununla birlikte bu fiziki mekân işinin abartılarak mağazacılığa doğru gitmesi kanaatimce e-ticaretin mantığıyla ters düşmektedir. Çünkü işin fiziki mekân boyutuna verilen önemin artması kafaların o yönde yoğunlaşması demektir ve bu durum asıl iş olması gereken web tabanlı satışın bir nebze göz ardı edilmesine sebep olabilir. Halil Bey’in bundan sonraki hedeflerinin 50.000 metrekarelik bir mağaza, daha sonrasında ise 500.000 metrekarelik dev bir baby-land açmak olduklarını söylemesi de “Acaba ebebek.com geniş bir müşteri kitlesine ulaşmak ve mağazalaşmak için bir araç olarak mı kullanılıyor?…” sorusunu da beraberinde getiriyor. Çünkü e-ticaret yapan bir firmanın gelir modelinin tam orta yerinde dev gibi alışveriş merkezleri kıvamında mağazalar açmak olmamalı diye düşünüyorum. Bunun yerine verilecek uğraşının Türkiye ve Dünya’daki Web 2.0 gelişimlerini incelemek ve Ebebek.com’u kendi alanında Türkiye’nin kült sitelerinden biri haline getirmek yolunda olması gerektiğini düşünüyorum. Bununla birlikte konuşmasının ardından kendisine bu yönde ilettiğim eleştirel düşüncelerime cavaben kesinlikle ebebek.com’un araç olarak kullanılmadığını, tam tersine ilerleyen dönemde ebebek.com’da çok farklı uygulamalara gideceklerini belirtti Halil Bey. Diğer bir konu da Halil Bey’in domain ismine son derece yüksek bir bedel ödeyerek bebekle ilgili tüm domainleri (bebek.com, bebek.net…v.b.) satın aldığını, domain isminin son derece önemli olduğunu söylemesiydi. Bu noktada da yine şunu belirtmek gerekir ki, e-ticarette önemli olan şey akılda kalan domain isminden ziyade, arama motorlarında ilgili konuda üst sıralarda yer alabilmektir. Yani arama motoru optimizasyonudur. Yatırımlar bu yönde yapılmalıdır…

Hiç yorum yok: